Mail – of beter Post – is een flinke kostenPOST voor veel organisaties. K4K’s MailHarbor analyseert, adviseert en organiseert uw POST en DOCUMENTEN stromen. Geen overbodige luxe in een tijd waar kostenbeheersing vitaal is. Bovendien is expert kennis nodig om in een dynamische en liberaliserende post -en documenten markt de alternatieven af te wegen. De MailHarbor van K4K uw partner in Mail.
In alle eenvoud; in Nederland worden nog steeds 5-6 miljard fysieke poststukken per jaar geproduceerd en bezorgd via de postbezorging. Daarnaast zijn er meer dan 10 miljard ongeadresseerde (reclame) documenten die worden bezorgd en dagelijks zo’n 3,5 miljoen kranten.

Natuurlijk is er sprake van een verschuiving van fysieke post naar elektronisch berichtenverkeer. Het internet is een gegeven, maar dat geldt voorlopig ook nog voor de fysieke post. De enige basis waarop een bedrijf zijn communicatiestrategie kan baseren is op een volledige ketenbeheersing van de documentenstromen (fysiek en elektronisch in 1 communicatiestrategie samengebracht):

Deze opdracht is niet eenvoudig, de wereld van documenten logistiek verandert door het gebruik van nieuwe technologie, veranderende wetgeving en de wensen van de markt (de nieuwe klant). De documenten logistiek behoort – afhankelijk van het type bedrijf – tot een belangrijke kosten factor. Een bewuste strategie is noodzakelijk en toch vaak vergeet.

Ter illustratie de volgende vragen:

  • De postmarkt in Nederland is met ingang van 1 april 2009 volledig geliberaliseerd; heeft uw organisatie de liberalisering van de postmarkt onderzocht en een bewuste keuze gemaakt over haar mail service provider?
  • Is er een tender geweest?
  • Heeft uw organisatie alle documenten inzichtelijk en heeft u op basis van bewuste keuzes de documenten stromen in een plan gebracht en gebaseerd hierop het drukwerk aanbesteed?
  • Weet uw organisatie hoeveel geld er wordt uitgegeven aan internationale postverzending, of aan pakjes bezorging?”

Het is alles slechts een greep of een illustratie rondom de vraag “hoe goed is mijn documenten logistiek georganiseerd?”. Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig omdat het expertkennis vereist van de markt en de mogelijkheden.

Hoe doet de MailHarbor dat?

Eenvoudig, door jarenlange ervaring op de verschillende deelterreinen te combineren in de hele keten van data tot en met bezorging.

  • media keuze
  • electronisch
  • huis-aan-huis
  • brief/drukwerk
  • pakket

nationaal en internationaal

  • creatie en pre-press
  • inkoop drukwerk
  • afwerking en pre-postaal
  • transport
  • distributie
  • response management/abonnementen
  • beheer/ data base selectie

Voorop staat de strategie (ofwel de architectuur) van het communicatie beleid. Deze wordt gezamenlijk ontworpen. De MailHarbor van K4K levert de kennis, de klant specificeert haar doelen en wensen – veelal worden via interactieve workshops met de specialisten van K4K’s MailHarbor de analyse gedaan en de specificaties vastgelegd.
Daarna volgt de inkoop van Materialen en Services.